Wednesday, March 20, 2013

pembelajaran+pengajaran

hello mellow eveghibody~
hari ni kita nak cakap pasal pembelajaran & pengajaran..mengapakah??kerana sy baru je belajar bnde baghu...poyos (poyos=poyo banyak) pulak kan nak pelat2 R keennn?? kau poyos sgt jemah...oghang benci tau~
ok so back to the story mory...haghi hari tu pegi ke uk (unit kesihatan) buat kali kedua atas sbb batuk yg x gheti  reti nak berhenti ni...hadoiiii...actually last week lepas balik dari kelantan kene fever for a few days..kene bad cough smpai termuntah-muntah..haaaaahh cube koghang bayangkan teghuk dia mcm mane...termuntah laa korg bayangkan ye...so masa kat uk tu buat saringan bagai..alhamdulillah x demam lagi..then..next level jumpe dgn MA..konon ingatnye jumpe MA pun dh okey laa kan sbb niatnye nk minx ubat batuk je sbb ubt batuk yg hari tu dh habis...skali cerite laa dkt Encik tu ceghite batuk yg x mau beghenti ni...pastu dia check dada pakai stetoskop (betulkan tu nama dia?hee~) pastu dia kata tggu kat luar jap..i went there with my roomate dat day sbb dia pun dh terjangkit...kehkehkeh..soghiii roomate! pastu my roomate punye turn kene check then tggu punye tggu eehhh asal kau romate potong barisan aku?? asal kau dapat ubat dulu?? whyyyyyyy??!!! pastu terserempak dengan Encik MA td..tnye laa dekat dia...
"Encik mana kad saya??Encik x bg balik kan td kad??" pastu dgn ghileknye Encik MA kata...
"hah cube kamu tgk dkt sini (mesin nombor dkt bilik doktor) nombor berapa skrg?? kamu nombor berapa?? kamu sakit apa tadi??" 
"*dgn soghe yg seghak2 basah konon x ada soghe giteww*saya yg batuk tadi.." 
"sapa yg pegi sini org kedah cakap apa tu...ketegak??" 
"ketegaq Encik..." 
"haaahhh..ketegaq!kamu org kdah ke??" 
"eh x laa..." 
"hah tggu kejap..kamu kene jumpe doktor..."
hekeleh Encik ni....bukannye nak cakap kene jumpe doktor...cer cakap awal2...x de laa saya saspem mcm ni...lunch hour ni...lapor koott~ tggu punye tggu tetibe..*ketiiinnngg* no 133 keluar...maka berjumpalah aku dgn doktor yg x asing lg dgn UK UiTM Perak ni...Dr Kamid..
"assalamualaikum doktor..." ceehh ceria je kan suara..poyos tau x..ini semua poyos!! ;p
"sakit apa ni??"
"batuk x elok lagi..."
"hmmm last hari tu dtg sbb demam...so batuk mcm mana......bla..blaa...blaaaa..."
and so on and on..smpai laaa...tetibe Doktor pg dkt satu mesin yg mcm nak check tekanan darah tu...aku dh pelik dh ni..aiikkk bkn td dh check ke tekanan darah?? felik..felik...pastu tetibe dia minx jari.then Doktor kepitkan jari aku sgn satu alat yg mcm pengepit baju ni...aku pun buat muka pelik + ingin tahu lalu Doktor sprti memahami bahasa tubuh itu lantas Doktor memberitahu...
" saya nak check oksigen dlm darah awak...kalau 100% tu ok laaa..."
aku pun dgn muka terujanya berkata-kata dlm hati smbil membulatkan mulut seperti O...
"wooooohhh..DAEBAK..letak dkt jari pun boleh check oksigen dlm darah..hebat2..."
lepas dh check itu ini...dan untuk pengakhirannya..
" okey laa..sy bagi ubat batuk yg kuat sikit..ubat tekak pun sy bg yg kuat sikit..hr tu kita bg hijau kan? yg ni sy bg kaler merah...dia kuat sikit...ubt antibiotik...dan ubat cairkan kahak supaya kahak tu pecah..."
haiiihh Doktor ni perli ke apa smpai sume pun nak upgrade ni...belasah laa asalkan no more batuk!! ngehngehngeh~
tgh2 tggu nurse bagi ubat tu tetibe batuk teghuk...smpai nurse panggil bagi mask..
" teruk sgt awk batuk ni...knapa x pkai mask?? bukan td dh ambik mask ke???"
"aaaahh?? x laa..kawan sy yg amik...heeeee~"
"nah pkai ni..."
hameeekk kau..3 terus nurse tu bg aku mask...on the spot pkai pasal takut kene tegur lagi..kehkehkehkeh~
so ceritanye apa yg aku bljr dlm cerita ni adlh letak alat 'pengepit baju' dengan jari pun boleh dpt check kandungan oksigen dlm darah...punye menjela cerita pdhl nak ckp ni je kaannn?? propa sgt kau jemaaahhh! hakhakhakhakhak..*gelak ala2 batuk*
cerita kedua nak cerita adalah...semalam kan...aku x tahu laa hormon aku berubah ke apa tapi tahap malas aku melampau-lampau kau tau smpai mls nak baca buku utk test & quiz...smpai tahap "aaaaahhhhh lantak laa soalan apa yg nak keluar esok aku dah malas nak pikior dah..aku nak tidooo!" hah teghuk x?? teghuk sgt  bagi pelajar cemerlang bagi aku...ni cemerlang tido nama nyeee! hahahhaa...so the story is bukan yg ni...cerita dia lain...smlm kan dh malas kan...kan dah tido kan..pastu kan...solat isyak kan...kan aku langgak habis kan...sedar2 dh pkul 7 pagi kan...pastu kan menyesal sengsorg kan...
bukan laa nak bukak aib diri ke apa tp nak share laa betapa Maha Penyayangnya Allah tu sbb bila hamba Dia ni buat dosa besar mcm mana pun Dia masih bg hikmah dlm hidup hamba Dia ni..mcm mana aku x terasa kalau Allah tu dh turunkan mcm2 hikmah untuk aku hari ni..first skali pasal test forecast pg td..betapa nak tunjuk Tuhan ni Maha Berkuasa & Maha Pemurah betapa bila aku study few hours before test pun masuk je...bukan laa nak cakap boleh score full marks tp sekali baca dh masuk dlm otak..rasa dipermudahkan...pastu Quiz ptg td dengan kuasa Tuhan lg sekali..for the first time ever lecturer cakap.."okey quiz kali ni sy bg open book"...mmg sume org senyum lebar gilaaa laaa....termasuklah org yg x study ni...hehehee..pastu presentation management td siap kene puji and i feel like alhamdulillah i can present well..and lecturer pun puji slide..she said good slide and points...haaahhh..rasa x hikmah Dia tu mcm mana...rasa mcm Maha Berkuasa & Maha Penyayangnya Allah tu...sobsobsob..tetibe mcm sedih je bila pikir hinanye diri ni..betapa x malunye diri ni..Allah dh bg bnyk bnde tp masih ringan-ringankan perintah Dia...nak sebut Alhamdulillah pun berapa kali je sehari..itu pun kalau ada..kalau ada pun msti sebut sbb lepas solat..kalau bukan dlm solat x sebut agaknya...sobsobsobsob..malu dgn diri sendiri~ T-T
okey laaa babai..nak sambung malu sengsorang sbb x solat isyak lagi... T-T
love.love.love.
~m~
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...