Wednesday, February 23, 2011

BAHASA MELAYU itu pentingkan?? :)



assalamualaikum.....


hmmm..lately mcm x de idea nk tulis ape..sbb tu asyik melalut je..hikhikhik.. :))


hari tu kakak aku beli novel baru..and guess what?? aku habiskan 2 novel tu dlm mase 3 hari..absolutely amira's world record!!! hahaha :DD


sekarang ni aku tgh dlm mood bace novel CINTA melayu..tehehe..stok novel english dah bersarang dkt almari tu...kehkehkeh..bile kite mmbace ni kene ade feeling baru kene..kalau bace tnpe perasaan mmg x masok ape yg kite vabe..lagi2 bace novel english..mahu seminggu nk habis satu page..muahahahaha..tipu laa tu..kahkahkah :DD


bile kite terlalu minat bace novel cinta ni pada aku ade jugak keburukan die..ia kadang boleh bagi kita harapan..bila bace novel ni pulak tu bg kaum hawa yg sememangnye hati senang tersentuh buat kita berharap utk memiliki kehidupan sprti dlm novel tu..imaginasi melambung-lambung tingginya..x salah nk berimaginasi tapi kalau imaginasi tu memudaratkan kehidupan realiti tu dh kire parah..kadang tu sbnrnye imaginasi ni boleh buat seseorg tu x berusaha utk mengubah realitinya kerana dia percaye akan imaginasinya akan menjadi realiti sekelip mata...


itu cume pndgn aku..sbnrnye setiap bnde tu bergantung pada seseorg tu..x perlu nk menunding pada sesiapa tp pada diri sendiri..satu jari menunding kearah org lain empat jari menunding kearah diri sendiri...renung2kan dan selamat beramal... *pulak daahhh~~* ;p


bg penggemar2 novel melayu kalau korg perasan gaya bahasa dlm novel melayu skrg dh bertukar corak..lebih kepada penggunaan bahasa sehari-hari atopon bahasa pasar..penggunaan bahasa baku semakin berkurg...the good thing bout it adlh kita sbg pembaca lebih interested nk baca..rasa mcm natural je kan??rase lebih seronok lebih2 lagi dgn penmbahan kata2 lawak sprti perkataan 'badigol', 'sengal ubi', etc...

tp the bad thing pasal ni adlh perkara yg paling ditakuti para sasterawan iaitu terhapusnye kata-kata indah bahasa melayu...pada aku jika bnde ni kite x tapis silap hari bulan generation anak aku dh x pndai nk gune ayat2 bombastik bahasa melayu...keindahan bahasa melayu tercemar dengan bahasa pasar..aku hanye anak kecil yg dulunya disekolah mengambil jurusan sais tulen bukan sastera...maka tidak tggi ilmu aku ttg ilmu sastera...tp aku ini anak melayu yg mahu bahasa melayu yg indah terus disanjung tinggi dan terus dimartabatkan keindahannya di mata dunia sehingga ke akhir zaman...


mgkn akan ade yg mmbace entri aku kali ni fikir aku ni hanya budak hingusan yg berlagak pndai ttg bahasa...tp kita sbg manusia sentiasa ade luahan hati yg ingin diluah..ada akal utk berfikir...jadik sendiri faham laa kan..tehehehehe..


ok laa..ok laa..smpai sini je..salah silap harap diampun..selautan kata maaf kuberi jika ada yg tersinggung..ini hanyalah suara hati milik budak mentah... :))


pics courtesy to this





~m~
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...